• دوشنبه ۱۴ مرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 985-6390-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام:

بیش از 80 درصد بزرگراه ایلام - مهران زیر بار ترافیک قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: هم اکنون بیش از 80 درصد بزرگراه ایلام - مهران زیر بار ترافیک قرار دارد و حفاری تونل دوم راه کربلا به طول 760 متر به پایان رسیده و حفاری تونل کیلومتر 5 به طول 840 متر با پیشرفت مناسب ادامه دارد و در سایر قسمتهای مسیر نیز فعالیت راه سازی افزایش یافته تا در کمترین زمان ممکن، عملیات احداث این بزرگراه به سرانجام برسد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، مهندس «علی‌اصغر کاظمی» اظهار کرد: استان ايلام در موقعيتي كم‌نظير در كشور قرار دارد از جمله 420 كيلومتر مرز با كشورعراق، منابع عظيم نفت و گاز، قدمت تاريخي و جود آثار باستاني بسيار، جاذبه‌هاي طبيعي فوق العاده، پتانسيل بالا براي كشاورزي و باغداري و دامپروري صنعتي و ... كه هر كدام از اين فرصت‌ها به تنهايي مي‌تواند توسعه پايدار و اشتغال دائم نه تنها براي استان، بلكه براي بخش بزرگي از كشور به همراه داشته باشد و براي استفاده از اين فرصت‌ها در نظر گرفته شود، توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل، آن هم نه به شكل سنتي و يك راه ساده، بلكه دسترسي به آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها و شبكه حمل و نقل ريلي است .

وی گفت: در حال رايزني براي اجراي پروژه‌هاي بزرگ، براي برون‌رفت استان از وضعيت گذشته و رسيدن به نقطه آرماني هستیم  و امروز با همراهي مردم شريف استان، آرزوهاي ديرينه در حال تحقق هستند و كارهايي كه رسيدن به مرحله اجرايي آنها، در خوش بينانه ترين حالت، بيش از 6 سال زمان نياز دارد، ظرف شش ماه در حال به ثمر رسيدن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد:  اتصال ایلام به شبک ازاد راهی کشور از سمت شمال و جنوب و همچنین، اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور از سمت شمال و جنوب، جزء برنامه‌های اساسی این اداره کل است و در این رابطه، مطالعات مقدماتی طرح احداث ازاد راه کربلا و طرح احداث آزاد راه نجف اشرف به عنوان 2 طرح اساسی و زیربنایی مهم و ارزشمند برای استان و کشور انجام شده  و برای عملیاتی کردن ان، روزها و ساعت ها، به طور مداوم، ظرف 6 ماه گذشته، پیگیری های لازم صورت گرفت و ازاد راه کربلا که همان ازاد راه کرمانشاه_ حمیل_ ایلام_ مهران است،  فاز اول آن، چند وقت پیش، از کرمانشاه به سمت حمیل کلنگ زنی شد و بخش خصوصی و سرمایه گذار پروژه،عمليات اجرايي پروژه 50 كيلومتري آزاد راه كرمانشاه تا حميل را آغاز كرد.

کاظمی با بیان اینکه برنامه‌ريزي ادامه این پروژه به سمت استان ایلام و مرز بین المللی مهران و کربلای معلی خواهد بود که در این راستا، مذاکرات مفصلی صورت گرفته و  در فاز دوم این طرح کلان بین‌المللی، ادامه پروژه آزاد راه حمیل _ ایلام _ مهران عملیاتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، عملیات اجرای بزرگراه حمیل- ایلام- مهران در دست اجرا بوده و از سرابله تا مهران، مراحل پایانی با جدیت تمام در حال اجرا است، به طوری که هم اکنون بیش از 80 درصد بزرگراه ایلام - مهران زیر بار ترافیک قرار دارد و حفاری تونل دوم راه کربلا به طول 760 متر به پایان رسیده و حفاری تونل کیلومتر 5 به طول 840 متر با پیشرفت مناسب ادامه دارد و در سایر قسمتهای مسیر نیز فعالیت راه سازی افزایش یافته تا در کمترین زمان ممکن، عملیات احداث این بزرگراه به سرانجام برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: از سمت سرابله تا ایلام نیز بیشتر مسیر چهارخطه شده و پیمانکاران، در کیلومترهای باقی مانده، در حال مراحل روسازی و آسفالت هستند و حفاری تونل دوم آزادی به طول نزدیک به 3 کیلومتر در دستور کار قرار دارد و در آینده نزدیک، اجرایی خواهد شد، تا ضمن کوتاه شدن مسیر، پیچ‌های محور نیز حذف شوند.

کاظمی تصریح کرد: در كنار پروژه بزرگراه حميل – ايلام- مهران، با توجه به تكميل تونل قلاجه و اجراي كنارگذر شهر ايوان ، مسافت بين ايوان تا تونل قلاجه نيز چهارخطه خواهد شد، تا يك مسير ایمن ديگر نيز، از سمت كرمانشاه- ايوان- ايلام داشته باشيم .

وی ادامه داد: بزرگراه حميل- سرابله- ايلام- مهران، يك پروژه مستقل از آزاد راه كربلا  بوده و براي دسترسي شهرستان‌هاي استان و كساني كه به هر دليل، از جمله عدم پرداخت عوارض آزاد راه و... قصد تردد از محور موجود و بزرگراه در دست ساخت را دارند، باقي خواهد ماند و احداث آزاد راه كربلا از حميل تا مهران، يك برنامه جدا گانه است و به صورت مستقل و جدا گانه اجرايي خواهد شد و سرمايه گذار بخش خصوصي، صد در صد هزينه احداث آن را تأمين خواهد كرد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام  گفت: از سمت مهران به دهلران نیز با پی‌گیری‌های به عمل آمده، مجوزهای لازم جهت اجرای بزرگراه مهران - دهلران اخذ شده که با تعیین سرمایه گذار، این پروژه نیز، عملیاتی خواهد شد .

کاظمی تصریح کرد: طرح آزاد راهی دوم، طرح ازاد راه نجف اشرف است که  با توجه به اینکه مرز چیلات، کوتاه‌ترین فاصله را با نجف اشرف دارد و از طرفی، با توجه به وجود ازاد راه خرم اباد_ پل زال و گسترش این ازاد راه به سمت شمال و جنوب، ما به دنبال کوتاه‌ترین مسیر از این ازاد راه، به مرز چیلات بودیم که کوتاه‌ترین فاصله را با نجف اشرف دارد و نقطه پل زال، به عنوان نقطه شروع پروژه که کمترین فاصله را تا مرز چیلات داشت، پس از بررسی‌های فراوان و ارزیابی فنی و اقتصادی، از میان 6 واریانت بررسی شده، انتخاب شد.

 وی ادامه داد: هدف از اجرای این آزاد راه، ارتباط با نجف اشرف از آزاد راه پل زال است، لذا طرح احداث ازاد راه پل زال_ موموری_ دهلران تا مرز چیلات که حدود 125 کیلومتر است، مطالعه شد و و پیرو جلسات متعدد کارشناسی در مرکز و ارائه طرح توجیهی فنی و اقتصادی و همزمان با کار کارشناسی، مذاکرات و جلسات و پیگیری های متعددی برای ترغیب سرمایه گذار و بانک ها برای مشارکت در این طرح عظیم بین المللی با پشتیبانی و حضور مداوم استاندار صورت پذیرفت و درنهایت، از هیات عالی اقتصادی کشور و معاون محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس کل دیوان محاسبات کشور و مدیران عامل بانک ها، پس از نشست های متعدد با حضور این عزیران در استان و در تهران، بانک های ملی و ملت و سپه و پارسیان موافقت خود را برای مشارکت 40   درصدی در ساخت و بهره برداری و انتقال ازاد راه نجف اشرف  اعلام کردند و دولت هم 30 درصد از هزینه ساخت آزاد راه تقبل نمود و 30 درصد مابقی نیز، سهم مشارکت کننده تعیین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: مرز چیلات، کوتاه‌ترین فاصله تا نجف اشرف  را دارد و این آزاد راه برای برای دسترسی نیمه جنوبی کشوربه عنوان یک راه دسترسی ایده آل خواهد بود که با  بهره برداری از تونل کبیر کوه، راه برای تردد مرکز کشور به عتبات عالیات هموارتر خواهد شد چرا که بیشتر مسافت را در خاک جمهوری اسلامی ایران طی خواهند کرد و استانهای نیمه شمالی نیز مثل همیشه از مرز بین المللی مهران عبور خواهند کرد. در نتیجه کل شهرستان‌های استان در مسیر ترانزیت بین‌المللی قرار خواهند گرفت و دیگر کلمه بن‌بست در استان معنا نخواهد داشت .

كاظمي از طرح چهار خطه کردن محور ایلام به دره شهرو لرستان خبر داد که این پروژه نیز به موازات محور مهران_ دهلران_ اندیمشک  در دستور کار تبدیل به بزرگراه قرار دارد و قطعاتی از مسیر نیز هم اکنون در حال ارتقاء به بزرگراه است .

مديركل راه و شهرسازي استان در ادامه خاطرنشان كرد: تردد بين ايران و عراق در آينده به بيش از 25 ميليون نفر در سال خواهد رسيد و اين ظرفيت به لحاظ اقتصادي و گردش مالي فرصت بي نظيري براي دو كشور و در اين ميان براي استان ايلام فراهم خواهد نمود كه در كنار توسعه آزاد راه و بزرگ راه و شبكه ريلي، در حال رايزني براي توسعه فرودگاهها و صنعت هوايي نيز هستيم و پيشنهادهايي در جهت دو نرخي شدن بليط هواپيما براي مردم عزيز ايران و مسافرين خارجي ارائه داده ايم تا هزينه هاي مسافرت هوايي براي هموطنان پايين بيايد .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: