• سه شنبه ۱۲ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 974-893-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

در نشست تخصصی سواد رسانه‌ای مطرح شد

سواد رسانه‌ای؛ دانش مبتنی بر مهارت

نشست تخصصی سواد رسانه ای با مشارکت معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در جهاددانشگاهی ایلام برگزار شد.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، عبدالحمید کرمی رئیس خانه مطبوعات استان ایلام در این نشست اظهار کرد: سانه‌های استان ایلام باوجود عمر اندکی از کار و فعالیت آنان می‌گذرد از رشد و بالندگی بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه امید است در سایه حمایت‌های بیش‌ازپیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های مختلف، شاهد بالندگی و پویایی رسانه‌های استان در حوزه اطلاع‌رسانی باشیم، افزود : رسانه‌های استان بهترین ظرفیت برای تبیین مسائل و مشکلات هستند و نظرات مردم را به مسئولان انتقال می‌دهند.

 رئیس خانه مطبوعات استان ایلام با اشاره به اینکه امروز در جنگ رودررو با دشمنان هستیم، اضافه کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش مهمی در زمینه ایجاد نشاط در بین مردم دارند و این انتظار می‌رود که نقش اصلی را همچنان به خوبی ایفا کنند.


کرمی یادآور شد : امروزه بسیاری از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در ایلام فعالیتی مستمر دارند و برخی از اصحاب رسانه با راه‌اندازی کانال‌های مجازی در انتقال اخبار و رویدادهای خود تأثیرگذار بوده‌اند. وی عنوان کرد: رسالت اصلی خبرنگاران و رسانه‌ها بازتاب مشکلات و مسائل موجود در اجتماع است و خبرنگاران باید مانع پمپاژ ناامیدی در جامعه باشند و خبرهای مثبت و سازنده را هم منتقل کنند.

کرمی تصریح کرد: مطبوعات و نشریات محلی در ایلام همواره در خدمت آرمان‌های نظام و مطالبات مردم بوده و در بیان واقعیت‌ها و گرفتاری‌هایی که مردم با آن مواجه هستند، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است .

«نادر بازیار» کارشناس ارشد جامعه‌شناسی نیز در این نشست اظهار کرد: صنعت ترجمه یکسری مسائل را برای برخی کشورها به همراه دارد که نمونه آن خوانش متفاوت از یک مفهوم در کشور مقصد است، یکی از این موارد داشتن سواد رسانه‌ای است. اینکه اخیرا در کشور ما بر داشتن سواد رسانه‌ای تاکید می‌شود، با در نظرگیری اصل قدرت انتخاب‌گری و سایر پیش شرط‌ها همان معنا و مفهوم کشور محل طرح ابتدایی این نظریه تداعی نمی‌شود.

وی گفت: این نظریه ۵۳ سال پیش یعنی در سال ۱۹۶۵ میلادی درکشور کانادا و توسط مارشال مک‌لوهان طرح شد و به سرعت جوامع اروپایی و پس از هشت سال در اجلاس جهانی سازمان یونسکو به امضای ۱۹ کشور رسید که نشان از اهمیت موضوع دارد. سوادرسانه‌ای در ایران از دهه‌ی ۸۰ در برخی مقالات و کتب دانشگاهی مطرح شد و در این راستا برخی متون ترجمه شد. از سال ۹۱ تا ۹۴ بصورت غیرمستقیم در برخی از کتب مدارس و بصورت مستقیم از سال ۹۵ تحت عنوان تفکر و سوادرسانه‌ای با ماهیت کتابی اختیاری در مدارس مقطع دوم دبیرستان تدریس می‌شود. سواد رسانه‌ای چارچوبی برای بررسی، تحلیل و سرانجام تولید محتوا فراهم می‌آورد. آنچه که در همین ابتدای طرح این مفهوم در کشور ما پررنگ جلوه داده شده است؛ داشتن سوادرسانه‌ای برای استفاده‌ی کمتر از امکانات مجازی و مراقبت در پرهیز از ارتکاب جرائم سایبری است. این جز به حاشیه راندن دیگر شاخصه‌های مهم این حوزه همچون قدرت تجزیه و تحلیل نقادانه و انتخاب صحیح نوع رسانه و از همه مهمتر تولیدات کاربردی و مفید نیست.


این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای یک دانش مبتنی بر مهارت است که در این اشباع رسانه‌ای که فرد هر لحظه در معرض پیام های گوناگون قرار دارد؛ بتوانند بدور از هرگونه انفعال بازخوردهای مناسبی را ارائه دهد، ادامه داد: رسانه‌ها همانند یک سلف سرویس ما را در انتخاب نوع غذا آزاد می‌گذارند، که در این بین سواد رسانه ای همانند یک رژیم غذایی خاص بشقاب غذای ما را بارگذاری می‌کنند که ممکن است متفاوت از عادات غذایی و رژیم مصرفی دیگران باشد.

بازیار تاکید کرد: سواد رسانه‌ای همانند یک مثلث دارای اضلاع دسترسی، تجزیه و تحلیل و همچنین تولید است. در زمینه‌ دسترسی مباحث آموزش، پایش و خودکنترلی مطرح می‌شود که جز با کارفرهنگی و آموزش عمومی حاصلی به بار نمی‌آورد. آموزشی مفید است که علاوه بر طرح در نشست‌ها و مجامع به بطن جامعه نیز تزریق گردد. ضمن آموزش افراد در سنین پایه و پایش بخصوص در دوره نوجوانی، یاددهی مهارت‌های خودکنترلی و خودبازداری از اصلی‌ترین اقدامات این حیطه است.

وی گفت: در ضلع دیگر این مثلث بحث تجزیه و تحلیل مطرح می‌شود و از تکنیک‌ها صحبت به میان می‌آید که امر تجزیه و تحلیل را محقق می‌سازند، مثلا آشنایی افراد با لایه های یک پیام است. زمانی که یک پیام مطرح می‌شود ابزارهایی که باعث تشکیل پیام شده‌اند مانند کلمات، آهنگ، موسیقی، رنگ و ... متن پیام را تشکیل می‌دهند. هدف نویسنده، شاعر، نقاش و ... زیرمتن آن پیام، و معنا و مفهومی که آن پیام در فرهنگ، باور و عقاید ما به دنبال دارد؛ فرا متن است، که ممکن است در جوامع مختلف معانی متفاوتی داشته باشد.

سواد رسانه‌ای نیازمند پژوهش‌های جدید است

«امیررضا مهدی پور»، کارشناس ارشد علوم ارتباطات نیز اظهار کرد: سواد رسانه‌ای به معنای بهره‌مندی هوشمندانه از رسانه‌ است و ما از مصرف‌گرایی رسانه‌ای باید خارج شویم و به موضوع بهره‌وری توجه کنیم.

وی گفت: سواد رسانه‌ای کمک می‌کند که ما تجزیه و تحلیل عالمانه از خوراک رسانه‌ها داشته باشیم.


این فعال فرهنگی گفت: در جامعه ما موضوع سواد رسانه‌ای آن گونه که باید مورد بررسی قرار نگرفته است،سواد رسانه‌ای تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر عوامل عاطفی در جامعه دارد، وقتی اتفاق مثبت یا منفی در جامعه می‌افتد، رسانه ها باید ابعاد منفی را مطرح و مدیریت کنند.

رسانه‌ها باید هم امیدبخشی کنند و هم راهکار ارائه دهند

مهدی‌پور تصریح کرد: رسانه‌ها باید هم امیدبخشی کنند و هم راهکار ارائه دهند، امروزه رسانه‌ها مسئول قدرت نمایی و پویا نمایی در جامعه هستند، سرمایه‌داران پشت سر رسانه‌ها هستند و در تولید محتوای این رسانه‌ها نقشی اساسی دارند.

مهدی‌پور تصریح کرد: سواد رسانه‌ای موجب تحکیم خانواده‌ها می‌شود و کم نبودند خانواده‌هایی که به دلیل مشکلاتی که در فضای مجازی برای آنها بوجود آمده است از هم پاشیده شده‌اند.

سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌ها است

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌ها و بهره‌وری از رسانه‌ها است، ادامه داد: جایگاه آموزش در این زمینه بر کسی پوشیده نیست و سواد رسانه‌ای نیازمند پژوهش‌های جدید است و باید در این رابطه با واقع ‌گرایی عمل کرد. تقویت رسانه‌ها نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و کارکردهای اجتماعی دارند.

این کارشناس‌ ارشد ارتباطات با تاکید بر اینکه جامعه ما سواد ابزاری برای کار با رسانه‌ها را دارد اما در زمینه سواد رسانه‌ای مشکل داریم، تاکید کرد: لازم است چنین کارگاه‌هایی برای خانواده داشته باشیم.

ادبیات افراد بر اساس منافع درون سازمانی صورت‌بندی شده است

«شهریار حیدری فر»، پیشکسوت رسانه‌ای و مدیر خبرگزاری ایرنا در استان ایلام، اظهار کرد: سوال مهم و کاربردی اینجاست که سواد رسانه‌ای در حوزه کار خبرگزاری یا روزنامه‌نگاری یعنی چه؟

وی ادامه داد: من به عنوان خبرنگار وقتی در جلسه‌ای حاضر می‌شوم کاملا آن را می‌نویسم و بسان یک آیینه در اختیار مخاطب قرار می‌دهم.اما باز با مدرنیزه‌تر شدن تعریف رسانه این روش هم متفاوت شد.خبر سازنده واقعیت است، اصلا مهم نیست در جلسه‌ای که من حضور پیدا کردم چه می‌گذرد. مهم این است که خبرنگار چه خبری از آن می‌دهد به همین دلیل از یک رویداد ثابت رسانه‌های مختلف هر کدام یک خبر می‌دهند.

وی تصریح کرد: در تعریف سنتی خبر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی همه‌ی کار هستند، بر این اساس خبر دروازه‌بانی می‌شود، هیچ محصول خبری قابل اعتماد نیست، بلکه حقیقت هر خبری به زعم رسانه‌های مختلف، متفاوت است. پس در حوزه رسانه دست کم فعالان سیاسی و اجتماعی باید این نکته را یاد بگیرند که ادبیات افراد بر اساس منافع درون سازمانی صورت‌بندی شده است.


این پیشکسوت مطبوعاتی هدف از این کار را اقناع و دستکاری افکار عمومی دانست و تصریح کرد: بحث دیگر تابع مهارت‌هایی در حوزه رسانه بر اساس تاکتیک‌های جدید است و در هر کارگاه فرضی کاربر رسانه باید بداند این خبر بر اساس چه تاکتیکی به او ارائه شده که مستلزم شناخت تکنیک‌ها است. اگر اینجور باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که از طریق خبر، ذهن به سمت یک اغتشاش یا نفی یا اثبات پیش نرود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: