• یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 972-5090-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

یک کانال تلگرامی به فروش می‌رسد!

یادداشت – خبرگزاری ایسنا، منطقه ایلام

فردین حسینی – خبرنگار

مسدود کردن تلگرام و به تبع آن، تعطیلی کانال‌ها و گروه‌ها باعث شد خیلی از کسانی که در فضای مجازی به کسب و کار پرداخته‌اند و برای خود درآمدزایی دارند کار خود را از دست بدهند و به نوعی به آنها بی‌حرمتی شود.
از چند ماه گذشته خبرها و حرکاتی سازمان یافته برای فیلترکردن پیام‌رسان تلگرام در کشور به راه افتاد. تبلیغات گسترده‌ای برای دعوت از عموم مردم برای پیوستن به پیام رسان‌های داخلی انجام گرفت تا شهروندان 40 میلیونی فضای مجازی، عضو این اپلیکیشن‌ها شوند. یکی از دلایل اصلی فیلترینگ تلگرام این بود که پیام‌رسان تلگرام به اطلاعات مردم ایران دسترسی دارد و باید مسدود شود ولی این دلیل برای اقناع افکار عمومی کافی نبود و خیل انبوه کاربران فضای مجازی نه تنها از عضویت این پیام‌رسان خارج نشدند بلکه با تجهیز موبایل‌های خود به فیلترشکن‌های خارجی، علاوه بر دسترسی مدیران تلگرام به اطلاعات‌شان، شرکت‌ها و نهادهای اطلاعاتی خارجی که فیلترشکن تولید می‌کنند نیز توانستند دسترسی وسیع‌تری به اطلاعات کاربران ایرانی داشته باشند و این سرمایه گران‌بها به راحتی در اختیار آنها قرار بگیرد .
اما وجه دیگر قضیه فیلترینگ تلگرام که مهم‌ترین عنصر فضای مجازی محسوب می‌شود ممبرهای کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی هستند که به ‌عنوان سرمایه فضای مجازی محسوب می‌شوند و با مسدود کردن تلگرام باعث شد تا تعداد زیادی از این گروه‌ها و کانال‌ها فعالیت‌شان متوقف شده و سرمایه‌های خود را از دست بدهند. این در حالی است که جذب ممبر و نگهداری از آن کار بسیار پرمشقتی است، باید روزها و ماه‌ها با تولید و انتشار محتوا زحمت کشید تا اعضای کانال‌ها و گروه‌ها یک به یک جذب شوند .
مسدود کردن تلگرام و به تبع آن، تعطیلی کانال‌ها و گروه‌ها باعث شد خیلی از کسانی که در فضای مجازی به کسب و کار پرداخته‌اند و برای خود درآمدزایی دارند کار خود را از دست بدهند و به نوعی به آنها بی‌حرمتی شود .
امروزه موسسات پژوهشی بین‌المللی مشغول درجه‌بندی رسانه‌ها و پیام‌رسان‌ها هستند و بنای اصلی این رده‌بندی را میزان محبوبیت این پیام‌رسان‌ها در بین شهروندان گذاشته‌اند. صاحبان صنایع نیز برای تبلیغ و توزیع آگهی‌های تجاری و رونق کسب و کار خود به همین محبوبیت‌ها و تعداد ممبرها روی می‌آورند تا انتخاب کنند که در چه پیام‌رسانی گروه و کانال بسازند. در پیام‌رسان‌ها تعداد ممبرها نشان دهنده میزان محبوبیت گروه‌ها و کانال‌هاست. رسانه‌ها نیز در عصر استیلای بلامنازع خود در حال انطباق با خواست و نیاز مخاطبان و مشارکت دو سویه آنها در تولید و انتشار محتوی هستند .
وجه سوم مسدودکردن تلگرام عدم اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های داخلی است. این بی‌اعتمادی صرف نگاه فنی به اپلیکیشن‌های داخلی نیست بلکه بحران اعتمادی است که در جامعه در حال شدت یافتن است. اگر فضای آمیخته با اعتماد در کشور برپا بود مردم در پیام‌رسان‌های داخلی به فعالیت می‌پرداختند و دیگر فیلترکردن تلگرام به وجود نمی‌آمد و مردم به جای دانلودکردن فیلترشکن، پیام‌رسان‌های داخلی را دانلود می‌کردند .
کنار کشیدن یک رسانه و از دست دادن ممبرهایش پذیرش شکست و مرگ است. فضای مجازی باید رقابتی باشد و شهروندان تعیین کنند که عضو چه پیام‌رسانی باشند. با فیلتر کردن تلگرام ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به سرمایه‌های داخلی وارد شد که جبران این خسارت کار چندان راحتی نخواهد بود .

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: