• شنبه ۲۱ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-5294-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

مدیر مسئول انتشارات زانا در یازدهمین نمایشگاه کتاب ایلام:

خرید کتاب برای شهروندان اولویت چهلم و پنجاهم است

مدیر مسئول انتشارات زانا در یازدهمین نمایشگاه کتاب ایلام گفت: با وجود رشد فضای مجازی، هیچ چیزی جای کتاب را نمی تواند پر کند .

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، «ظاهر سارایی» با حضور در غرفه خانه مطبوعات در نمایشگاه کتاب ایلام اظهار کرد: هرچند فضای مجازی رشد و توسعه پیدا کند، هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد و خدشه‌ای به جایگاه و ارزش کتاب وارد نمی‌آید. البته فضای مجازی مفید است باید هم باشد و کسی نمی تواند جلوی ادامه فعالیت این فضا را بگیرد .

وی با تاکید براینکه کتاب به نحوی مورد هجمه فضای مجازی قرار گرفته است، افزود: در آینده نزدیک کتاب جایگاه خود را پیدا خواهد کرد وجایگاه آن تثبیت می کند .

سارایی با بیان اینکه باید روی کتاب تاکید شود، ادامه داد: برگزار کردن نمایشگاههای استانی که خوشبختانه در ایلام چندین سال است به طور متوالی برگزار می شوند، لازم و ضروری به نظر می رسند که قبلا متاسفانه برگزار نمی‌شد. این یک نکته قوتی برای استان است؛ چون نمایشگاه به نوعی جشن کتاب به حساب می‌آید و ناشران در سراسر کشور به یک منطفه از کشور می آیند و محصولات خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می‌دهند .

نویسنده و شاعر ایلامی ضمن اشاره به اینکه با برگزار کردن نمایشگاه کتاب ناشران با مخاطبان و دغدغه‌های آنان اشنا می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استقبال نمایشگاه خیلی خوب نیست، متاسفانه باید گفت سال به سال استقبال کمتر می‌شود و حتی فروش کتاب هم کم می شود و این برای مرکز استانی با قریب 200 هزار نفر جمعیت خوب نیست .

مدیر مسئول انتشارات زانا یادآور شد: نکته‌ای که باید گفت این است که اگر مخاطب به نمایشگاه و یا کتاب فروشی ها برود و کتاب بخرد حتی در قیمت کتاب هم تاثیر مثبت خواهد داشت؛ چرا که با افزایش تیراژ کتاب ها قیمت تمام شده و به تبع قیمت برای خرید توسط مخاطب هم کاهش پیدا می کند و دیگر ما شاهد کتاب های گران قیمت نخواهیم بود به عبارتی اگر مردم کتاب بیشتری بخرند و کتابخوان باشند هزینه کتاب بی نهایت پایین می‌آید .

سارایی گفت: ما شاهد هزینه‌ی مردم برای خرید مواد غذایی، پوشش و حتی لوازم رفاهی غیر ضروری هستیم و یا حتی هزینه های خیلی بیشتری برای خرید اسباب بازی برای کودکانشان می کنند، اما از خرید کتاب برای آنان امتنا می کنند که این مایه تاسف است یا نگران کننده است .

وی با اشاره به اینکه جمعیت با سواد ما زیاد است و نمایشگاه با استقبال کم روبرو است، عنوان کرد: متولیان و مسئولین فرهنگی باید تلاش بکنند این موضوع را آسیب شناسی کنند و برای برطرف شدن این ضایعه فرهنگی چاره ای بیندیشند که شاید در سالهای آینده شاهد حضور مردم در نمایشگاههای کتاب باشیم اما چیزی که الان قابل مشاهد است وضعیت خوب نیست .

سارایی یادآور شد: من این حرف را که می گویند کتاب گران شده و مردم توان خرید کتاب را ندارند اصلا قبول ندانم و باید گفت خرید کتاب برای شهروندان در اولویت های چهلم و یا پنجاهم خانواده‌ هاست و حتی اگر کتابی هم که خرید می‌کنند کتاب های آشپزی یا خیاطی و از این دست موارد خرید می باشد و کتاب های که در حوزه‌هایی که از آن بهره علمی یا عمومی ببرند کم است .

وی ادامه داد: اگر کسی وارد نمایشگاه شود دویست هزار تومان کتاب بخرد می‌تواند با این مبلغ به طور متوسط 10 جلد کتاب بخرد که سالها از این کتابها بهره ببرد. در حالی که می بینم همین خانواده برای نمای ساختمان خود میلیونی خرج می کنند در این جا باید گفت اصلا کتاب در اولویت‌بندی خانواده وجود ندارد و نمی توانیم این ضعف فرهنگی را در سایه این توجیهات مطرح کنیم .

مدیر مسئول انتشارات زانا با تاکید برا اینکه متاسفانه اکنون نگاهی که به کتابخواندن وجود دارد، این هست که تا فرد کاری پیدا می کند به کتاب نیاز دارد، ادامه داد: نگاه فصلی به کتاب یا در یک شرایط زمانی خاص، می تواند تاثیر بسیار بدی به فرهنگ مطالعه داشته باشد. این در حالی است که باید مردم به کتاب یک احساس نیاز مستمر پیدا کنند و همانجوری که انسان مرتب نفس می کشد تا زنده بماند، کتاب نیز به همین صورت باید در جامعه احساس ضرورت داشته باشد .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: