• شنبه ۲۱ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-4494-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

به بهانه اکران فیلم‌های جشنواره فجر در ایلام

نقاط قوت و ضعف لاتاری از نگاه وحید اسلامی

وحید اسلامی کارگردان ایلامی در یادداشتی نقاط قوت و ضعف لاتاری را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام،  این یادداشت به این شرح است:

لاتاری سومین ساخته بلند محمد حسین مهدویان بعد از فیلم های ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز است.

فیلمی در راستای جریان فکری و دغدغه های مهدویان و البته یک مشکل اجتماعی بزرگ به نام  قاچاق دختران .

داستان فیلم در مورد جوانی است به نام امیرعلی که برای انتقام از عامل یا عوامل خودکشی یا قتل دوست دخترش به همراه مربی فوتبالش _ موسی _ رهسپار دبی می‌شوند تا در آنجا از عاملان این واقعه انتقام بگیرند .

فیلم با نشان دادن ظاهرجامعه امروز ایران و پلان‌هایی از دختران و پسران جوان ایرانی آغاز می‌شود که از قضا دغدغه همه آنها خوردن است!(در تصاویر ابتدایی فیلم همه در حال خوردن دیده می شوند) و تعمدا نشان می‌دهد که روابط بین دختران وپسرها در ایران درهمین حد است!! تیتراژ آغازین بر روی این تصاویر با رنگ سفید ادامه پیدامی‌کند که البته ناخوانا است و خلاقیتی در آن دیده نمی‌شود .

  فیلم باچند سکانس طولانی و نه‌چندان جذاب و بدون میزانسن خاصی آغاز می‌شود تا مخاطب خود را برای دیدن رویاهای نسل جوان همراه کند. سکانس های طولانی و دیالوگه‌ای دم دستی درسکانس نیمکت پارک و ترانه خواندن دختر و پسر فیلم، به سکانس طولانی داخل مترو اضافه می‌شود و به همین خاطر ریتم فیلم در بیست دقیقه آغازین و تا شروع نقطه عطف اول کند است که البته درادامه این مشکل بهبود پیدا می‌کند .

  کارگردان درهمان ابتدای فیلم سعی می‌کند که با این سکانس‌ها بیننده را درگیرعشق امیر علی به نوشین کند و مخاطب را با یکسری جزییات دیگر با شخصیت اصلی داستان همراه کند و به دنبال این است که در ادامه فیلم ما با جریان و اتفاقات پیش رو به خصوص شخصیت اصلی داستان همزاد ‌پنداری کنیم که نمی‌کنیم.به این سکانس ها می‌توان معرفی پدر امیرعلی داخل خودرو را اضافه کرد .

داستان اصلی دیر شروع می‌شود و در واقع قصه زمانی شکل می گیرد که نوشین برای رفتن به دبی آماده میشود و عملا حاشیه های اول فیلم تقریبا اضافه و در پیش بردن داستان اصلی موثر نیست .

  انتخاب هادی حجازی و ساعد سهیلی از نقاط قوت این فیلم است. هرچند بازی جواد عزتی درنقش برادر خلافکار نوشین چنگی به دل نمی زند .

  حرکت های دوربین و لرزشهای مدام آن در بسیاری از سکانس ها چنان آزار دهنده است که نه تنها به فیلم کمکی نمی‌کند بلکه از نقاط ضعف فیلم به حساب می‌آید .

لاتاری با تاثیراز مستند معروف "پول و پورن"ساخته شده است ودر واقع نعل به نعل منطبق بر فیلم نقویان است منهای اضافه کردن سکانس پایانی که اتفاقاً فیلم ضربه اصلی را در همین جا خورده است.اصلی ترین مشکل فیلم نشان دادن ایرانیها به عنوان تروریسم است.که نه تنها پایبند قانون نیستند بلکه خودسرانه عمل می کنندو ابایی از ترور افراد حقیقی و حقوقی ندارند.

  فیلم از نظر تم و محتوا شباهت های بسیاری با فیلم قیصر کیمیایی_به عنوان یک فیلم مهم در تاریخ سینمای ایران با موضوع غیرت وانتقام_دارد. در حقیقت مهدویان نتوانسته جامعه ایرانی و مردم ایران را آن طور که هستند و شایسته و بایسته آنهاست، نشان دهد. بازی و جولان دادن موسی در کشوری دیگر با وجود بازی‌هایی قابل قبول، تصنعی و غیرقابل باور است .

کشتن شیخ عرب که حداقل باید چندین نفر همراه و پاچه‌خوار داشته باشد آن هم داخل سرویس‌های بهداشتی عمومی باورپذیر نیست وبعد از کشتن شیخ عرب او را داخل لابی هتل می‌آورد و با میزانسنی که یادآور فیلم‌های هندی است جلوی دوربین‌های هتل فریاد می‌زند: هر کسی به ما تجاوز کند او را داخل کشورخودش می کشیم.والبته کل پیام فیلم برای همین دیالوگ است و این پیام نه تنها سنجیده نیست بلکه از مرزهای منطق فراتر رفته است.

آیا تمام مشکلات دختران فراری به غیرت مردان ایرانی برمی‌گردد؟ آیا ریشه تمامی مشکلات بی‌غیرتی مردان است و ریشه آن در مشکلات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی نیست؟ هر چند در فیلم اشاره هایی به ورشکستگی پدر نوشین و مشکلات اقتصادی می‌شود اما راهکار این نیست که خودسرانه و غیرتی عمل کنیم و آخرین نفر را قربانی غیرت خودمان نماییم .

غیرت زمانی که با تعصب هم همراه باشد ویرانگر است ومنجر به فاجعه می‌شود. اگر غیرتی هستیم به سراغ سرمنشاء مشکل برویم تا مردم هم با ما همراه شوند.

نشان دادن اینکه نسل جوان هنوز هم همان غیرت جوانان دهه شصت را دارند و برای جلوگیری از هر تجاوزی آماده هستند و پاشنه کفش قیصری خود رامی‌کشند خوب است اما تجاوز به مملکتمان در دهه شصت و غیرتی شدن جوانان در آن سالها بخاطر این بود که شخص متجاوز به خودش اجازه داده بود به ایران و وطن ما بی‌حرمتی کند و چه بسا همین حالا هم چنین اتفاقی رخ دهد همه آماده اند.(البته اگر امیرعلی فرصت کند سری به پدر ومادرش بزند خوب است البته نه فقط برای خداحافظی)اما اینکه ما با پای خودمان واردکشوردیگری بشویم و مورد تجاوز آنها قرار بگیریم با این موضوع فرق دارد .

بیاییم ازخودمان و مشکلات مملکتمان برای شروع استفاده کنیم . 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: