• چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-2094-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

یک توفیق اجباری؛ برگزاری جشنواره فیلم فجر در ایلام

ایسنا، منطقه ایلام - یادداشت

قاسم ساجدی – روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی

بدون شک برگزاری جشنواره فیلم فجر در ایلام مهم‌ترین رویداد فرهنگی هنری امسال است. در شهری که زیرساخت‌های فرهنگی هیچ معنا و مفهوم و جایگاهی ندارد، تئاتر خوبی به اجرا نمی‌رود، کانون شعر با کیفیتی تشکیل نمی‌شود، گالری‌های هنری محلی از اعراب ندارند، اکران نیمی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر همزمان با سراسر کشور، اتفاق مبارکی برای علاقمندان و جوانانی است که تشنه‌تر از گذشته در این وادی پرسه می‌زنند و اغلب با فضایی خالی و بی‌محتوا مواجه می شوند.

1.در وادی خشک و بی‌برکت فرهنگ و هنر استان، قطعا رویداد مهمی در حال پیگیری و برگزاری است. هر شهروندی می‌تواند با قیمتی مناسب(نیمی از آنچه که در شهرهای بزرگ به فروش می‌رسد) بلیت فیلم دلخواهش را بخرد و به راحتی در سالن سینما فرهنگ ایلام حتی بدون معطلی به تماشای فیلم بنشیند. بدون معطلی از این بابت که برای هر فیلم سه سانس اختصاص یافته و این برنامه‌ریزی از سوی برگزارکنندگان اصلی جشنواره یعنی معاونت سینمایی وزارت ارشاد قابل تقدیر و ستایش است.

2.در شهر ما فیلمسازان جوانی وجود دارند که با اتکا به دانش و تجربه و توان خود فیلم می‌سازند و حمایت از آنها بیشتر شبیه به معجزه است. همچنین هنرجویان و علاقمندان بسیاری که مشتاق دیدن، شنیدن و کسب تجربه هستند. بدیهی است که در فرایند برگزاری جشنواره، بحث و تبادل نظر و دادن اطلاعات به یکدیگر به شکل جالبی در بین این جوانان به جریان می افتد. در حقیقت آنچه که در طول سال از آنها دریغ می شود، اکنون برای آنها هرچند مانند روزنه‌ای- در حال رخ دادن است. این بحث‌ها در برخی از موارد به طرز عجیبی راجع به مسائل فنی و تکنیکی فیلم‌ها در می گیرد و مجادله در خصوص مسائلی مثل دکوپاژ، موسیقی، دوربین و از این دست مسائل، حاشیه جشنواره را زیباتر می‌کند. زیباتر از این شدن چگونه؟؟؟

3.این دوازده فیلم می‌تواند ویترین سالانه ی تنها سینمای استان ایلام باشد. به این معنی که مسئولین سینما به راحتی می‌توانند برای اکران‌های سال آینده تصمیم‌گیری کنند و از بین این فیلم ها، تعدادی را در لیست اکران سال آینده خود بنویسند و سرمایه گذاری کنند. برای مخاطب هم همین طور. تبلیغ دهان به دهان مهم ترین نوع تبلیغ برای یک فیلم می تواند باشد. قطعا بسیاری از از افراد به هر نحوی نمی توانند در این زمان خاص به تماشای فیلم ها بنشینند، از این رو از کسانی که در فرایند جشنواره حضور داشته‌اند اطلاع کسب می‌کنند.

4.ایلام استانی است که استعدادهای فرهنگی و هنری بسیاری در آن نهفته است. موقعیت بکری که هیچ کدام از دستگاه های فرهنگی برنامه خاصی برای آن ندارند. برای این تعداد از جوانان هنرمند، هنرجو و علاقمند چقدر سرمایه گذاری شده؟ چقدر به خالی بودن این فضاها فکر کرده‌ایم؟ تا چه اندازه توانسته‌ایم زیرساخت‌های فرهنگی را تقویت کنیم و علاوه بر امتیازهای اقتصادی‌اش، نشاط اجتماعی را فراهم کنیم؟ بعد از این ده روز چه برنامه خاصی وجود دارد که تقویم‌های خالی را پر کند؟ به راستی  فیلم و کتاب و تئاتر و موسیقی در زندگی روزانه کارکنان نهادهای ذی‌ربط چه جایگاهی دارد؟ آخرین فیلمی که به تماشای آن نشستید چه بود؟


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: