• یکشنبه ۸ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-1194-5
  • خبرنگار : 920916
  • منبع خبر : گزارش

انتظار مخاطبان از روابط‌عمومی‌ها در فضای مجازی

ایسنا ، منطقه ایلام - یادداشت

اکبر حیدری -  کارشناس ارشد رسانه

با شروع هزاره سوم، سازمان‌ها و جامعه ایران در آستانه ورود به جامعه اطلاعاتی هستند؛ جامعه‌ای که در آن بر اثر تغییرات و نوآوری‌های تکنولوژیکی، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارائه خدمات سرعت بالایی پیدا کرده و این نوآوری‌ها باعث ایجاد چالش‌ها و فرصت‌هایی برای سازمان‌ها و به ویژه روابط عمومی‌ها در خصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقش‌های موثر در درون و برون سازمان و ضرورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطی شده است .

تاثیرپذیری از فنآوری‌های نوین ارتباطی عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی ایجاد کرده است. که متناسب با آن، ساختار کاری روابط عمومی‌ها نیز به شکل مداوم در حال تغییر  است .

ورود گوشی‌های تلفن هوشمند و اتصال آنها به شبکه جهانی اینترنت باعث شد بستر فعالیت روابط عمومی‌ها علاوه بر رایانه، به گوشی‌های همراه نیز کشیده شود و اکنون شاهد شکل گیری رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تولید، تنظیم، انتشار و به اشتراک گذاری «پیام» در لحظه هستیم .

روابط عمومی شبکه‌های اجتماعی در واقع نحوه‌ی به کارگیری فناوری جدید ارتباطی و شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی در جهت ارائه‌ی خدمات منطبق بر خواسته‌های مخاطبان است که به‌ صورت لحظه‌ای برخط و در درون شبکه‌های اجتماعی بر بستر اینترنت صورت می‌گیرد.

مهمترین وظیفه روابط عمومی در این فضا ، برقراری ارتباط دوسویه و متعامل بین سازمان‌ها و مردم، ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز شهروندان به طور مداوم و شبانه‌روزی است.

در چنین محیط نو شونده‌ای، سازمان‌هایی که مبتنی بر روابط عمومی‌های کلاسیک باشند اگر خود را با طبیعت رسانه‌های جدید وفق ندهند در ارتباطات درون و برون سازمانی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

شبکه‌های اجتماعی به راحتی ارتباط روابط عمومی با مخاطبین را فراهم کرده و این فرصت را در اختیار آنها قرار داده است که سطح فکری و اطلاعاتی مخاطبین خود را برای ایجاد تحول مورد نظر آماده کنند .

مخاطب آینده شرکت‌ها، مخاطب دیجیتال است؛ بنابراین روابط عمومی‌ها باید هم خود و هم مخاطبانشان را آماده ارائه خدمات در این فضا کنند. اما مخاطب فردا خصوصیات خاص خود را دارد که باید آنها را شناخت و براساس آن رفتار کرد.

فناوري‌هاي پيشرفته ارتباطي و رسانه‌اي به راستي قدرت و توانايي مردم را افزايش داده‌اند. بسياري از امكانات و ابزارهاي پيشرفته فعلي، توانايي‌هاي منحصربه‌فردي بوده‌اند كه روزگاري نه‌چندان دور در حوزه‌هاي قدرت سخت نظامي تعريف شده‌اند. توانايي ماهواره‌هاي پيشرفته نظامي براي رصد و پايش زمين حالا به سادگي توسط يكي از هزاران ابزار گوگل براي همه مردم روي كره زمين قابل دسترس است .

اگر در روزگاري نه چندان دور داشتن رسانه يك قدرت و ابزار منحصربه‌فرد در دستان افراد ذي نفوذ و قدرتمند محسوب مي‌شد، حالا شما با يك كانال تلگرامي ساده مي‌توانيد همان قدرت را تاحدودي در دست داشته باشيد. اگر «پخش مستقيم» يك امكان پيچيده و داراي زيرساخت تكنولوژيك گران قيمت بود، حالا شما با اينستاگرام لايو، فيس بوك لايو و... به ‌راحتي مي‌توانيد حتي اتفاقات روزمره زندگي خودتان را براي مردم دنيا به‌صورت زنده پخش كنيد .

در فضای مجازی روابط عمومی‌ها با طیف گسترده و متنوعی از مخاطبان روبه رو هستند با مخاطبانی قدرتمندی مواجهه است که جنس آنها با مخاطبان سنتی آن متفاوت است. مخاطب در اینجا منفعل نیست بلکه فعال و خلاق و پرسشگر است. با مخاطبانی طرف هستیم که خودشان دست به تولید پیام می‌زنند و این امر باعث دگرگون شدن حوزه‌ی روابط عمومی شده است.

ژورناليست‌ها معتقدند منبع مهم است در اين شبكه‌ها مخاطب به منبع تبديل مي‌شود. همچنين، مخاطب به مولد، رأي دهنده، نظر دهنده و بازتاب دهنده تبديل شده است. همچنين، مخاطب گروهي به متغيرهاي جريان ساز تبديل شده است.

روابط عمومی‌ها باید بپذیرند که با نسل نوینی از مخاطبان روبه‌رو هستند که توقعات، انتظارات، معیارها و رفتارهایشان با گذشته بسیار متفاوت است دیگر مخاطب، تحمل و صبر با تأخیر اخبار را ندارد و به دنبال اخبار لحظه‌ای و پوشش همه جانبه است. به دنبال پاسخ سئوالات خود بدول تاخیر زمانی در 24 ساعت شبانه روز و بصورت خودکار می‏باشند.

چیزی که مشهود است دامنه‌ی فعالیت روابط ‌عمومی‌ها و مخاطبان را بسیار گسترده شده است، دیگر نمی‌توان فقط با روابط‌ عمومی سنتی انتظار ارتباط مفید و مؤثر با انواع گروه‌ها را داشت.

به ‌نظر می‌رسد روابط‌ عمومی‌ها نیازمند رویکردها، راهبردها و راهکارهای متنوع و جدیدی هستند تا بتوانند مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهند و به اهدافشان دست پیدا کنند .

و به ‌همین دلیل، لازم است با ویژگی‌های حرفه‌ای خود «سخنگویی، پاسخگویی و درستگویی» را به شیوه‌ای مفید و مؤثر به انجام رسانند تا بتوانند در تقویت و بهبود خوش‌نامی، نیک‌نامی، شهرت، منزلت و محبوبیت بیشتر نقش‌آفرین باشند .

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: