• چهارشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-3593-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

مدیرگروه جامعه‌شناسی دانشگاه ایلام:

جامعه‌ی ما کتاب‌گریز شده است/ اساتید مسابقه‌ی مقاله‌نویسی گذاشته‌اند/ نظام آموزش عالی برنامه تحقیقاتی ندارد

مدیرگروه جامعه‌شناسی دانشگاه ایلام با انتقاد از کتاب‌گریزی در ایران و طرح این سوال که کدام استاد دانشگاه سالی دو کتاب مطالعه می‌کند، گفت: ما در حال اسطوره کردن مقاله هستیم و بر این باوریم، که هرکسی مقاله ننویسد، سوادش  قدیمی است .

 

ISI پژوهش ما را نابود کرده است

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، دکتر «یارمحمد قاسمی»  با بیان اینکه روش‌های تحقیقاتی و پژوهشی ما، از فرا مرزها گرفته شده و از این رو ، با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه مواجه هستیم، اظهار کرد: تا زمانی که، پژوهشگران ما خود را با ISI  به‌روز کنند، نابودی خود را رقم زده‌اند، چون ما موضوعات و روش‌ها را، به صورت بسته بندی شده می‌گیریم، در حالی که صحیح آن است، که تمامی مراحل این امر در داخل تولید شود. ما فقط به دنبال تقلید از غرب هستیم . ISI   یک موسسه بین‌المللی است، که مقر آن در آمریکا است و دانشگاه‌های ما به این نهاد لبیک می‌گویند .

آیا انیشتین و  نیوتون با   ISI هماهنگ بودند؟

دانشیار دانشگاه ایلام تأکید کرد: ISI   با هدفی بخصوص شکل گرفته و امروزه کسی که    ISI  زده  باشد، به راحتی استاد تمامی می گیرد!، دانشمندان بزرگ  از جمله انیشتین، نیوتون، سعدی و ... با ISI و مقالاتشان به این درجه نرسیدند .

حتی اساتید دانشگاه هم کتاب‌گریز شده‌اند

مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه ایلام با انتقاد از اینکه کتاب‌گریزی در جامعه ما شدت گرفته ، تصریح  کرد: این یک روند جهانی نیست و فقط در جامعه ما شیوع دارد، ما به دنبال چیزی هستیم، که خود غربی‌ها نیز از این روند استفاده نمی‌کنند. در فنلاند هر فرد عادی در سال 47 کتاب می‌خواند، کدام یک از اساتید ما حتی دو کتاب در سال مطالعه می‌کنند؟ ما در حال اسطوره کردن مقاله هستیم و بر این باوریم، که هرکسی مقاله ننویسد، سوادش  قدیمی است .

دانشمندان بزرگ، با مقاله نوشتن جهان را تکان ندادند/ وزیر علوم باید فیلسوف علم باشد

قاسمی اضافه کرد: دانشمندان بزرگ، با مقاله نوشتن جهان را تکان ندادند. مقاله نوشتن هیچ فردی را معروف نمی‌کند. اغلب مدیران ما بعنوان سیاست‌گذار علمی از علوم پایه بوده و در حال سیاست‌گذاری و مقاله محور کردن علوم هستند. ما بر این باوریم، کسی باید وزیر علوم شود، که تقریباً بر تمامی علوم اشراف داشته باشد و  فیلسوف علم باشد، همان‌گونه که در آلمان و دیگر کشور‌های توسعه یافته، این وضعیت وجود دارد .

روانشناسان ما فقط  تِز می‌دهند، جامعه‌شناسان ما صرفاً جامعه‌نگاری می‌کنند

وی تصریح کرد: مشکل دیگر ما در حوزه پژوهش فقدان نظریه‌سازی و نظریه‌آزمایی است. روانشناسان ما فقط  تِز می‌دهند، جامعه‌شناسان ما صرفاً جامعه‌نگاری کرده و هیچ نظریه‌ای را آزمایش نمی‌کنند. پژوهش‌های ما، فاقد هدف نظریه‌سازی و پشتوانه نظری هستند. نظام آموزش عالی برنامه تحقیقاتی ندارد. باید نظریه‌ها را در یک تقابل قرار داد، علم با جزیره‌ای عمل کردن پیش نخواهد رفت. تحقیقات باید به همدیگر حمله کنند، تا مشخص شود، کدام یک می‌تواند موفق باشد .

حاکمیت پوزیتیویسم ، ضعف دیگر پژوهش

مدیرگروه جامعه‌شناسی دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: حاکمیت پوزیتیویسم یک ضعف دیگر پژوهش است. وقتی پوزیتیویسم فقط به ظواهر توجه می‌کند و فقط ظواهر را بررسی می‌کند، قطعاً یک ایدئولوژی فریب است، که تا وقتی ماندگار باشد، پژوهش هیچ سودی ندارد.در این شرایط  پژوهشگر برتر ما می‌شود، کسی که مقالات ISI  داشته باشد، در صورتی‌که این مبنا غلط است!، کدام نظریه آزمایی یا نظریه‌سازی از این مبناها بیرون آمده است؟، از همه لحاظ (بعد های سیاسی فرهنگی و ...) با یک پارادوکس زندگی می‌کنیم .

منتقد سرمایه‌داری هستیم اما الگو و محور دانشگاه ما سرمایه‌داری است

دانشیار دانشگاه ایلام گفت:  از جنبه‌های فرهنگی اجتماعی و... منتقد سرمایه داری هستیم، ولی دانشگاه ما الگوی سرمایه‌داری را محور می‌داند! چرا این گسیختگی نهادی شکل گرفته است؟ چرا اغلب وزرای علوم ما، در حال سوق دادن جامعه به سمت ISI محوری هستند؟!، از طرفی همین وزرای علوم در صحبت‌های سیاسی و اجتماعی خود، جبهه‌ی مخالفت با غرب را در پیش می‌گیرند! این یک پارادوکس بزرگ است .

هیچ رشته‌ای در دنیای علم بدون فلسفه کار نمی‌کند

  به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه ایلام، قاسمی تاکید کرد: اگر بخواهیم پژوهش را بهبود ببخشیم، باید از مسئولان شروع و در انتصابات وزرا تجدید نظر کنیم. باید دوباره به فلسفه برگردیم تا موفق شویم. اخیراً هیچ رشته‌ای در دنیای علم بدون فلسفه کار نمی‌کند، آن هم نه فلسفه کلاسیک و فلسفه یونان و نه شارحان فلسفه یونان، بلکه فلسفه مدرن، یعنی فلسفه کانت، هگل و دکارت. این رویکرد از فلسفه، مرز علم دنیای جدید با قدیم است، که متاسفانه علوم انسانی ما، هنوز پایه‌های هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی علوم جدید، که مبتنی بر رویکرد فلاسفه مدرن است، را به رسمیت نشناخته، یعنی با آن بیگانه است .


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: