• یکشنبه ۱۶ مهر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 967-2191-5
  • خبرنگار : 911201
  • منبع خبر : گزارش

/گزارش/

کم‌فروشی در برخی ادارات ایلام!

آیا کارکنان ادارات وجدان کاری ندارند یا بوروکراسی اداری اکثر مراجعه‌‌کنندگان به سازمان‌های مختلف را رنج می‌دهد.

ساعت 8 صبح است برای انجام کاری وارد یکی از ادارات می‌شوم، متصدی‌ای که باید کارم را انجام دهد نیست، همکارش در حال نوشیدن چای همراه با صمون است، می‌گویم آقا یا خانم فلانی نیستند، با کم توجهی می‌گوید: هنوز تشریف نیاورده‌اند، باید کمی صبر کنید.

ساعت نزدیک 9 است متصدی تشریف می‌آورد، به من می‌گوید: نباید برای کار اداری خیلی زود مراجعه کرد، می‌پرسم مگر آغاز ساعت اداری چند است: نگاهی می‌کند و می‌گوید ساعت 7 و 30 دقیقه کار شروع می‌شود اما هنوز هم زود است!!!

یکی از مراجعان به یکی از ادارات گفت: انگار همه‌ی کارکنان سردرگم هستند، کسی وظیفه‌ی خود را نمی‌داند، تجمع برخی از کارکنان گاه و بیگاه در آبدارخانه‌های ادارات آزاردهنده است.   

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده در خوشبینانه‌ترین حالت، ساعات کار مفید در ایران حدود 2ساعت است! در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی این رقم از 6ساعت هم بیشتر است.

وقتی صحبت از کم کاری کارکنان می شود کارشناسان ضعف مدیریت و نظارت، تقسیم کار نامطلوب کارکنان، ضعف فرهنگی و آموزشی، پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان را مهم ترین علت های کم کاری معرفی می‌کنند.

یک کارمند با سابقه 17 سال خدمت گفت:  با مدرک لیسانس با 2فرزند و با حقوق 1 میلیون و 700 هزار تومان در یکی از ادارات مشغول هستم، قبول دارم ساعت کاری کارکنان ادارت کم است ولی همیشه و در همه جا این امر صدق نمی کند. وقتی من مجبورم تا 11 شب مسافر کشی کنم تا بتونم قسط های خانه را که با وام 18 درصد گرفتم پرداخت کنم، چگونه می‌توانم برای ارتقای انجام وظیفه اقدام کنم یا برای بهره‌وری بیشتر مطالعه داشته باشم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برنامه مناسب در اداره‌ها وجود ندارد و عملکرد و آگاهی مدیران  در سازمان‌ها و شرکت ها در حوزه برنامه‌ریزی و  اجرا ضعیف است.

اما برخی از کارکنان هم در مناسبت‌های مختلف به عنوان نمونه معرفی می‌شوند که خبرنگار ایسنا پای صحبت‌های یکی از این افراد نشست.

 « حامد قاسمی»  از کارکنان اداره‌ی برق که  در سال 1395  به عنوان کارمند نمونه انتخاب شده است، اظهار کرد: دلیل اصلی انتخاب من  تلاشهای مستمر و ایمان داشتن به کارم فارغ از هرگونه چشم داشتی و فقط در جهت ارتقا سطح کیفی شرکت بوده است.

وی با بیان اینکه این طرز فکر تاثیر مثبتی در روند کاری مابقی کارکنان ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: بسیاری از انتقادات مردم به کارکنان برنمی‌گردد بلکه دلایل اکثر گلایه‌ها بروکراسی است که  بر تمام اداره‌های ما حاکم است .

این کارمند گفت: جهت تکریم ارباب رجوع وافزایش کارایی پرسنل در تمامی ادارت باید بسیار دقت شود، در استخدام پرسنل حساسیت و دقت بیشتری به خرج داده شود تا اینکه اینکه افراد شایسته تری به کارگیری شوند.

این کارمند نمونه‌ی سال 1395، ادامه داد: باید اهداف کلی سازمان در نظر گرفته شود و بر اساس آن اهداف تصمیم گیری شود، یک فضای رقابتی سالم جهت اعطای پستهای مدیریتی به وجود آید، رفاه اجتماعی و مالی پرسنل با دقت بیشتر و موشکافانه تری بررسی و اهمیت  داده شود.

قاسمی با بیان اینکه  مدیران باید فضای رقابتی سالمی را بین پرسنل ایجاد کنند البته این مهم مستلزم این است که  خود مدیر در جای درست خودش باشد و به حق مدیر به ناحق بر میز خدمت تکیه زده باشد، تصریح کرد: به وجود آوردن فضای خلاق در بین کارکنان در جهت پیشبرد هرچه بهتر اهداف سازمان یکی از راههایی است که می شود کارمندان برتر را معرفی کرد.

«مهدیه مختاری‌فر» کارشناس‌ارشد مدیریت نیز در گفتگو با ایسنا، گفت: قطعا وجدان کاري کارکنان تحت تأثیر عوامل مختلفی است که باید هم از سوی کارکنان و هم از سوی مسئولین مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مهم ترین علت، فرهنگ ضعیف کاری کارکنان است و امروزه ثابت شده که آموزش یکی از بهترین طرق بالا بردن کارایی در سازمان است، نهادینه شدن فرهنگ باید از مدرسه آغاز شود، برای تقویت فرهنگ کاری کارکنان باید نسلی تربیت شود که با کار انس گرفته باشند.

این کارشناس ارشد مدیریت معتقد است تقویت وجدان کاری و استفاده از انگیره های مادی کارکنان یکی از ابزارهای مهم برای رفع این مشکل است، چرا که پاداش مادی و حتی معنوی باعث حفظ و افزایش رضایت مندی کارکنان و خانواده هایشان خواهد شد.

مختاری‌فر گفت: افراد باید با توجه به  توانایی و اطلاعات خود در سازمان‌ها بکارگیری شود تا بهره‌وری بالاتر رود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: