• یکشنبه ۲۲ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-5694-5
  • منبع خبر : گزارش
  • چاپ

درس‌هایی از یک «اتاق تاریک»

ایسنا، منطقه ایلام - یادداشت

حمید حیدرپناه - دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی

برگزاری جشنواره فیلم‌فجر و نمایش برخی از فیلم‌های این ماراتن هنری در سینما فرهنگ ایلام، اتفاق خوب و مثبتی بود که با استقبال مردم و خصوصاً اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد و در این بین نمایش فیلم‌سینمایی «اتاق‌تاریک» به کارگردانی «روح‌الله حجازی» با واکنش‌های خاصی مواجه و بیشترین نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد، آن هم نه به دلیل ویژگی‌های خاص سینمایی و هنری، بلکه به واسطه‌ی انتخاب سوژه‌ی کودک آزاری و منتسب نمودن یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم به ایلامی‌بودن که به تعبیر برخی از مخاطبان، این اتفاق توهین به مردم استان‌ایلام و همین امر موجب حساسیت جامعه شده و باعث شد تا مسئولان و متولیان دست به اقدامات جدی بزنند و در نهایت نمایش فیلم در حضور برخی مدیران، اهالی‌رسانه، هنرمندان و صاحبنظران و... و اجماع نظرات آنان در خصوص اینکه توهین آشکاری صورت نگرفته و تنها باید نام ایلام از فیلم حذف شود، تا حدی به حاشیه‌ها پایان داد اما همچنان حرف و حدیث‌ها ادامه دارد و هنوز هم برخی مخالفان و موافقان بر موضع خود پافشاری می‌کنند.

به هر حال این اتفاق می‌تواند حاوی درس‌ها و نکات فراوانی باشد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

-          اینکه بعد از سال‌ها بسیاری از مسئولان و متولیان متوجه اثرگذاری بالای هنر و خصوصاً سینما در جامعه شده‌اند اتفاق خوبی است و امیدوارم تداوم داشته باشد.

-          اینکه برخی از مسئولان و کارشناسان از اظهارنظر در خصوص فیلم، قبل از اینکه آن را دیده باشند امتناع کردند اتفاق خوبی بود.

-          اینکه بار دیگر جایگاه و  اهمیت نقش رسانه و اهالی آن در بیداری جامعه آشکار شد، اتفاق خوبی بود و امیدوارم همچنان مردم و مسئولان بر اثرگذاری و نقش رسانه‌ها واقف باشند.

-          تشکیل اتاق فکر،کمیته تخصصی و اتکا به نظرات متخصصین در این خصوص اتفاق خوبی بود و امیدواریم در سایر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری تداوم داشته باشد.

-          متولیان فرهنگی در کاربرد واژه «کارشناس و متخصص‌اجتماعی» دقت بیشتری نمایند و معمولاً برای بهره‌گیری از نظرات متخصصین این حوزه بهتر است مستقیماً سراغ دانش‌آموخته های رشته‌هایی چون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بروند و چنانچه شناختی از آنها ندارند، لیست کامل آنها را از انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایلام و خانه‌روانشناسان و مشاوران استان بگیرند.

-          بخش زیادی از مشکلات و حساسیت‌های بوجود آمده جهت آمدن اسم ایلام در این فیلم ناشی از کمیابی است، وقتی پس از گذشت سال‌ها از ورود صنعت سینما به کشور، هنوز آن‌طور که باید به ایلام  و سوژه‌هایش پرداخته نشده، طبیعی است که همین میزان اشاره اندک هم می‌تواند حساسیت‌زا باشد، خصوصاً وقتی این همه سوژه و نکته مثبت در استان برای پرداختن بوده اما حالا از یک نقطه‌ی منفی به آن توجه شده‌است و قبلاً هم در معدود موارد اشاره‌شده بیشتر روی نقاط تاریک دست گذاشته شده‌است.

-          تلاش کنیم که به نظرات همدیگر احترام بگذاریم و به کسانی که مخالف عقاید ما نظر می‌دهند، برچسب نزنیم. برخی را روشنفکرنما و برخی دیگر را عقب‌مانده خطاب نکنیم.

-          تجربه اتاق‌تاریک را به مسیری روشن برای آینده فرهنگی و هنری استان تبدیل کنیم. حالا که اهمیت سینما و اثرگذاری بالای هنر برای همگان روشن شده‌است، مسئولان و متولیان رایزنی کنند و از طریق جذب اعتبارات فرهنگی و هنری، زمینه را برای تولید فیلم‌های سینمایی فاخر و پرداختن به سوژه های نابی که در استان‌ایلام وجود دارد، فراهم نمایند، منتظر دیگران نمانیم و بدانیم که در درجه اول لازم است ایلامی‌ها برای معرفی خود و ظرفیت‌های‌شان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و خصوصاً دفاع مقدس پیش‌قدم شوند و گام‌های اساسی بردارند و زمینه معرفی استان در سطوح ملی و بین المللی را فراهم کنند.


انتهای پیام